21-04-2022: Bree naar Texel.

Goedemorgen, eindelijk, we kunnen naar ons geliefde landje na 2 jaar en een paar maanden heerlijk. En we gaan dat meteen heel goed doen.  Want we hebben niet zo een goede uitslag gekregen.  Dus profiteren zeggen ze. Al zoveel gehoord over dat mooie eiland, dat we het nu toch eens moeten gaan doen, eer het te laat is! Op naar Texel.

Je hebt er verschillende dorpen, Den Burg- De Koog - De Cocksdorp- Oudeschild- Den Hoorn- Oosterend- De Waal.

Wij kiezen om naar Den Burg te gaan. We moeten dan de overzetboot gaan nemen in Den Helder, een belevenis op zichzelf vermoeden we. Het grootste dorp van het Waddeneiland Texel is Den Burg. Deze hoofdplaats ligt in het midden van het eiland en heeft 7555 inwoners (2021). Dan kunnen we de anderen met onze vélo gaan bekijken en wie weet is er nog een mooie plek om een andere keer te gaan.  Ook de overzet is geboekt werkt met nummerplaat herkenning, voordeliger op een dinsdag, woensdag en donderdag. Op deze vertrekdagen ontvangt u tot 30% korting.

We kiezen voor Camping De Hoge Kamp in Den Burg.

Het is een kleinschalige, gemoedelijke boerencamping waar je heerlijk kunt kamperen. Waar Arjen & Lonneke met de kinderen de zaak runnen. De camping is centraal gelegen op ca. 1,5 km. van Den Burg, de hoofdplaats van het eiland Texel.

We hebben alles goed uitgedokterd hopen we. Is een heel stuk rijden, maar gaan toch proberen dat op een dag te kunnen doen, ook de overzet erbij.  Na mailverkeer is alles oké voor Arjen. Want zonder reservatie denk ik niet dat je daar op het eiland plaats kan vinden om te staan.

Bree 21-04-2022.

Goedemorgen, we gaan vertrekken, alles klaar. Een hele rit voor de boeg. Jeetje zoveel verkeer hebben we nog nooit gezien, gestremd was het en dit toch een hele tijd. Een heel zwaar ongeval was er ook, brrrrr de heli was ook geland géén plezier om te zien.

Aankomst in Den Helder, een belevenis op zijn eigen, en ja het was er eentje! Alles zo perfect georganiseerd, ongelooflijk. Het verliep als een fluitje van een cent. Je voelt het zelfs niet als je de overzet op moet rijden, 3 verdiepen hoog. Op ieder etage een grote ruimte met zetels om te gaan zitten je hoeft niet in je voertuig te blijven.  Er zijn zelfs mensen die brood bij hebben om de meeuwen te voeren. Overal staan er mensen om je de goede weg te wijzen. En eraf ging heel vlot.

Geef een klikje op de fotogalerij dan zie je de foto's groter alsook op de panorama foto's. Veel kijkgenot!

De weg naar ons adresje, ging goed vooruit. Vele bloemenvelden,  foto vanuit Uize Maxx gemaakt. De winkel hebben we moeten achterlaten er is echt géén plaats om te parkeren zelfs niet in de buurt. En nu overal betaald parkeren voor auto's op het hele eiland. Dan gaan we nadien maar met de vélo naar de winkel. Onderweg naar ons adresje zie je heel veel bloemenvelden vanuit Uize Maxx.

We zijn aangekomen op onze verblijfplaats. Arjen verwelkomde ons, het is echt een gezapige man. We kregen onze plaats toegewezen, en de nodige uitleg over de camping. Maar ook over zijn werk, de schapen.

Voor ons is dit eiland nu al een goede ervaring nadat we even een kleine fietsrit gedaan hebben, maar de wind die,  is hier gratis. Na goed te hebben gegeten, lekker lui languit. Hier zal zeker heerlijk geslapen worden. We wisten niet waarom op iedere bank die fles stond maar toen het donker werd ............. zagen we er lichtjes in branden.

Den Burg 22-4-2022.

Goedemorgen, na een redelijke goede nachtrust. Niets te horen in de nacht alleen een paar zeemeeuwen. De wind blijft zeggen de eilandbewoners deze dagen. We gaan zien hé, zolang het droog is, maakt dat niet zoveel uit voor ons. Oooooo gisteren een man tegengekomen, die uit Hapert kwam, en gezamenlijke kennissen van ons kende. De wereld is echt klein, en zij staan hier tegenover op de camperplaats.  Awel we zijn de fiets op gegaan, wel een kleine rit gekozen, maar zo mooi. We dachten al veel gezien te hebben van natuur in Nederland maar dit overstijgt alles.

Via een dijk, tussen sjieke velden.

Ook hier overal bloemenvelden te zien. Een heel sereen kerkhof waar op de algemene Begraafplaats van Den Burg (Texel) is een erehof met de graven van 167 Gemenebest-gevallen uit de Tweede Wereldoorlog, waarvan de meeste vliegeniers waren. 44 van hen zijn niet-geïdentificeerd. En mooie bloeiende bomen.

We zijn ook al aan de zee geraakt op dit ritje een straatje erbij genomen naar Strandpaviljoen Paal 17 staat goed aangegeven daar kan je mooi zitten en iets drinken en de zee zien, bij het terugkeren naar Uize Maxx fietsen we door de velden, waar ze de honden aan het trainen waren om schapen te leren drijven mooi hoe ze dat doen.

We hebben hier ook boshyacinten gezien en andere planten die in de bloei waren. De route is: vanaf de camperplaats recht vertrekken - 26-76-50-48-49-65-66-23-22-21-20-17-16-46-45-26-14.

Den Burg 23-04-2022.

Het is hier echt rustig op de camping, van de schapen helemaal géén last. Gisteren nog even rond het parkje gewandeld en gebabbeld met een koppel uit Drente, de bovenbenen hebben de wind erin ojééééé. Reflexspray zal zijn werk moeten doen. Oefening baart kunst zeker? Word een ritje naar Oudeschild vandaag.  Oudeschild ligt uitgestrekt achter de hoge deltadijk aan de oostkant van het Waddeneiland Texel.

We fietsen door Oudeschild waar we het fort De Schans hebben zien liggen, een klein kerkje een leuk klein dorpje, waar we ook inkopen gedaan hebben een 2 in 1 grill. De haven is ligt bijna in het dorpje. Verse gerookte paling, is bijna zo duur als goud. Op de dijk zie je nu Den Helder liggen zo klaar is het weer.

Oooooooooo we hebben heerlijk gegeten, lamsbiefstukjes van hier bij de boer overheerlijk, Lonneke zorgt voor de camping en haar leuke winkeltje we eten regelmatig lamsfilet, maar biefstukjes heb ik bij ons nog nooit gezien. Dat hebben we weer gehad. De zon is hier heel de dag aanwezig gelukkig is er veel wind. De investering in de Maxxfan doet goed zijn werk. Hij zorgt dat het in de keuken goed van temperatuur blijft.

Den Burg 24-04-2022.

De laatste zondag van deze maand, de tijd vliegt. We zijn naar Den Hoorn gefietst vandaag, niet zover maar dat mag rust voor de benen. De wind is nog fel.  Wat een prachtige natuur is dat hier, je komt niet uitgekeken. Ook de fietspaden zijn zo goed als perfect. Deze worden van de toeristenbelasting gemaakt zei Lonneke.

Het was weer een heerlijke tocht, we gaan onze sport-brella opzetten. Die we jaren geleden gekocht hadden. Dan kan ik toch naar buiten uit de wind zitten en zonbeschermend. Maar dat was buiten de wind gerekend, hij hield goed tegen alsook de zon, maar de herrie in mijn oren amai. Ook de wind was zeer fris. En onze Cadac kunnen we hier niet aansteken, de gas waait uit, en deze 2 in 1 grill (elektrisch) ook niet,  want met die wind ga je ook niet buiten zitten eten.

Jeetje na 22.00 uur wat een lawaai, er was een gewone witte camionette aangekomen de dag ervoor, vanuit Spanje. Géén ramen in, niets ze sliepen gewoon op de bodem, we zagen een witte staande elektrische radiator, ze staken bij 6 bft de barbecue aan met hout wat ze vonden in de hegjes, levensgevaarlijk, die rook en dan eten erop. Ze reden weg heel de rommel buiten lag er nog te waaien om 22.00 uur kwamen ze terug en daar begon het. Ruzie, geschreeuw gegil enz. het heeft geduurd tot 1.00 uur deze morgen.

Den Burg 25-04-2022.

Vandaag gaan we in de vroege morgen minder wind hebben schrijven ze. Op hoop van zegen. Ook dit is jammer, ik had Douglas willen verrassen met een parachutesprong alle gegevens had ik via mail, maar deze kan niet doorgaan, met zoveel wind. Dus heb ik het moeten vertellen, tegen hem. Een reden om terug te komen, zei hij.

We waren snel terug vandaag, rustdag gaat het worden, de wind is echt niet gezakt. En een stuk kouder. Alleen de broodjes gehaald.

Bij het terugkomen, gingen de herriemakers vertrekken. Gelukkig. We hebben er een echt luierdagje van gemaakt. Alleen wat gelezen radio geluisterd. En eten op tafel getoverd.

Den Burg 26-04-2022.

Goedemorgen, de zon komt op de wind is minder fel. Dus een iets groter ritje vandaag. Over schelpenpaden, en langs schapenschuren, wisten jullie waarom die een volledige rechte muur hebben aan een kant? Omdat de boer die schuur met de rechte muur tegen de wind in neerzet, zodat de deuren open kunnen staan zonder wind op stal.

Hier zie je nergens windmolens, de bewoners houden dat tegen om het eiland zijn waarde te laten behouden van de mooie uitzichten. We zijn langs de Wadden gefietst wat is dat hier mooi en zo fijn. De tijd vliegt hier. We konden makkelijk 14 dagen hebben om gekregen hier op dit eiland. Maar morgen is onze laatste dag al aangekomen. Oooo zo jammer. Maar ooit komen we hier terug. De hazen hebben de tijd van hun leven net als wij. Ook een heel leuk dorpje Oosterend klein maar fijn.

Alle foto's plaatsen is onmogelijk dat worden er veel teveel, maar zo mooi allemaal.

Zeg nu zelf wie wil er hier vertrekken? Die graag deze zichten zelf wil zien en er naartoe fietsen. Op de camperplaats vertrekken naar rechts - 26- 41-42- 39- 38- 37-36- 53- 57- 56- 52- 51- 50- 76- 26- 14.

Den Burg 27-04-2022.

Goedemorgen, aan alle Nederlanders proficiat want het is hier Koningsdag alles kleurt oranje, ja echt ons laatste dagje hier. Ben een beetje dom geweest. We hadden niet moeten reserveren op het platte land dan hadden we hier langer kunnen blijven.  Ik heb het door al de wind niet kunnen halen met de vélo maar dan moeten we terugkomen hé, ook voor de sprong van Douglas. Ga die mensen ook niet annuleren is ook niet fijn voor hun. Dus gaan we genieten van onze laatste tocht hier.  We gaan naar De Slufter fietsen is een grotendeels door duinen omsloten strandvlakte op het Nederlandse Waddeneiland Texel een prachtig natuurgebied.

Heel mooi, de wind was er nog,  maar niet zoveel als anders in de vroege morgen. Ook weer een heel stuk langs het water. Heerlijk. In de verte zag je de vuurtoren staan, dat heb ik dus aardig bijgetrokken maar hij staat erop. Ook al zijn we er niet geraakt. De kant waar wij waren is mooier dan de andere zijde.

Terug bij Uize Maxx is het eten, en dan aan de opruim en poets beginnen. Nog een leuke babbel met Lonneke en Arjen gedaan.

Den Burg 28-04-2022.

Vandaag rijden we van het eiland terug naar het vaste land. Hopelijk verloopt ook alles zo goed als bij het aankomen op de boot. We gaan naar Friesland ook een lievelingsprovincie om te zijn met zijn prachtige natuur. We rijden naar:

Camperplaats Aan de Ee.  In Sibrandahus (Sijbrandahuis) Volgens ons een van de  kleinste dorpen, waar maar 40 inwoners zijn. Andries en Ykie baten deze uit. Het ligt ten westen van Dokkum. Dokkum is een stad in de gemeente Noardeast-Fryslân. De stad telt 12.745 inwoners. Dokkum ligt ten zuiden van de Waddenzee en ten westen van het Lauwersmeer tussen Damwoude en Aalsum, gelegen op de grens tussen de Kleistreek en de Friese Wouden.

Alles is perfect verlopen op de boot, die werken dus echt op de tijden. Na een fijne rit over wel echte goede wegen zijn we aangekomen op onze plaats. De boer Andries verwelkomde ons, hij had het druk moest een Limousin koe kalven en naar de tandarts. Hij heeft hier alles netjes op de rij met zijn camperplaats.

Alles netjes op zijn plaats in Uize Maxx, de fietsen uit de garage, en al een paar bootjes zien voorbij varen.

Sibrandahus 29-04-2022.

Gisteren is de koe bevallen maar wel via een keizersnede. Valavond op de camperplaats zeer mooi. Hij heeft een heel mooi sanitaire ruimte gemaakt echt de moeite voor velen een wens. Een goede nacht gehad hier, zeer rustig en pikkedonker. Dat vind je niet veel meer.

Een kleine fietstocht gemaakt via de Ee naar Dokkum en terug, we zijn beiden moe volgens ons ook van de frisse buitenlucht. Op de hoek van de straat zat Janneke en die zag dat het goed was. Het was windstil vanmorgen het water lag bijna als een biljart. Maar nadien kwam de wind opzetten, kwamen er al vele golfjes. Aan de overkant op het fietspad zie je Uize Maxx staan.

Door kleine straatjes en oude huisjes naar de bakker en terug naar huis. Vandaag weer een kalfje geboren ze noemt Gerda,  de koe van gisteren met de keizersnede is ziekjes ocharmen. De veearts komt dadelijk terug. Zo zielig. Kijk maar eens hoe de wind met het water speelt. De avond valt over de camperplaats.

Sibrandahus 30-04-2022.

De opkomende zon, we zijn op tijd vertrokken, over een dijk, vandaag verschillende dode schaapjes gezien. In Holwerd zagen we het veer liggen waarvan je naar Ameland kan oversteken. Hier ook weer hele mooie zichten. Het beeld bestaat uit twee, van metaal gelaste, vrouwen van vijf meter hoog. Een volle vrouw en een dunne vrouw. Ze kijken uit over zee. En het betekent, wachten op hoog water!

Lekker de broodjes opgesmuld, ook al afgerekend met Ykie. Dan zijn we daar al vanaf. Nadien rust, rust en nog eens rust. Zou ik het nog ooit leren? De camperplaats staat vol, maar daar hebben we gelukkig géén last van. Een leuk hoekje hebben we uitgekozen. Een loze vissertje van de achterhoek zit voor ons te vissen. En dan is het avond, morgen onze laatste dag hier weeral.

Sibrandahus 01-05-2022.

Goedemorgen, onze laatste dag hier op deze plaats. Gewoon even op de fiets naar de bakker en terug. De mist hangt boven de Ee en de opkomende zon is er ook al,  alles is nog heel stil buiten. Wel mooi hier aan het water. Niks fietsen de bakkers en winkels zijn hier gesloten tot 12.00 uur. Gelukkig brood in de diepvries.

We hebben vandaag al fijn kunnen buiten zitten, heerlijk hier aan het water met voorbijvarende bootjes. Met een grote verassing na onze rustpauze. Onze vrienden ja,  Lotty en Walther die hogerop in Friesland wonen en we meer dan 2 jaar niet meer gezien maar wel gehoord hadden kwamen onverwacht op bezoek. En ja, Fletcher de woef niet vergeten. Het weer was ons echt gezind, ze hadden hun eigen tuinstoelen meegebracht.

Gelukkig had ik in de voormiddag ons avondeten al een deel voorbereid, zonder dat ik wist dat ze kwamen. De namiddag is voorbij gevlogen. En ons laatste avondje hier dus ook even aan de opruim.

Sibrandahus 02-05-2022.

Goedemorgen, amai vandaag is de mist een stuk dikker.  Een prachtige plaats om te staan. We hebben tijd moeten vandaag niet ver rijden, maar wel weer voorraad bijhalen. We rijden naar Kollum naar camperplaats:  Yn't Paradyske.  Deze bevindt zich aan een doodlopende weg met alleen bestemmingsverkeer. Dus zeer rustig. Rustig was het, niemand was daar, maar zonder wifi als ik ergens niet tegen kan is dat mensen liegen! Dat was daar een zeer snel vertrek, nu weer op weg dag! Opgebeld naar Lekkum. Géén probleem jullie zijn welkom. Inpakken en wegwezen.

Camperplaats Lekkum: in Lekkum.

Lekkum is een is een terpdorp. Een terp is een ter bewoning aangelegde verhoging in het landschap in de gemeente Leeuwarden. Daar aangekomen, wat een verschil zeg, vriendelijke ontvangst van Daan. Wat een mooie verzorgde plaats. Hier zullen we onze tijd wel om krijgen. Onderweg, 2 goede zitstoelen gekocht. Even een fotootje ervan. Werd zelfs naar mijn maat gekeken, nooit gezien. Ze zitten heel fijn.  Later buiten gegeten heel fijn was dat.

Lekkum 03-05-2022.

Goedemorgen, rustige nacht was het hier. Op de fiets via de De Dokkumer Ee,  is een trekvaart tussen de steden Leeuwarden en Dokkum. Waarvan wij al een heel stuk gedaan hebben. Weer allemaal pure natuur. achter de camperplaats ligt het mooie fietspad vandaaruit, kan je de campers zien staan.

Langs de Ee een mooi gedichtje. Verder terug naar Uize Maxx. Geen weer om buiten te zitten tot nu toe.

Een klein rondje over de camperplaats gedaan, aan de achterzijde zie je de bootjes varen.

Lekkum 04-05-2022.

We fietsen eerst naar het Het Elfstedenmonument It Sil Heve ook wel de tegeltjesbrug genoemd. De Kanterlandse brug over de Murk is de laatste brug op de Elfstedenroute waar de schaatsers onderdoor rijden voordat zij aan de finish op de Bonke in Leeuwarden verschijnen. De brug is bedekt met duizenden handgemaakte tegeltjes die je in de grote schaatsers ziet verwerkt, waarop in blauw glazuur de portretten zijn afgedrukt van schaatsers die ooit de Elfstedentocht hebben uitgereden. Zij zijn met foto, naam en jaartal vereeuwigd op het Elfstedenmonument.

Ook hier weeral prachtige natuurgebieden waardoor je kan fietsen. Natuurgebied van het It Fryske Gea. Je kijkt je de ogen uit en echt zalig zo rustig in de vroege morgen. Hazen zie je hier overal voorbijschieten, en de jonge eendjes, ook vele schaapjes weer aan deze kant van het land.

Dan rijden we knal door het recreatiegebied, van circa 1000 hectare.  De Groene Ster Leeuwarden. Weer terug richting Uize Maxx.

Nog een hele poos kunnen buiten zitten tot het avondeten onder de luifel,  eten hebben we binnen gedaan, koelt nog fel af en koud eten is niet lekker, er zijn er weer een deel vertrokken.

Lekkum 05- 05-2022.

Vandaag is het Bevrijdingsdag in Nederland. Bevrijdingsfestival Fryslân komt met een breed muzikaal programma op zeven verschillende podia in het centrum van Leeuwarden! Waar wij ons ver vanaf gaan houden. Wij gaan gewoon op zoek naar verse broodjes en eens rondrijden door het centrum nu in de vroege morgen is het er ook nog niet druk. Dat was misrekend ze waren overal van alles aan het opzetten voor de feesten. Dus snel weg daar.

Heel de namiddag buiten kunnen zitten. En een rustige avond.

Lekkum 06- 05-2022.

Onderweg een prachtige beschilderde gevel van een flatgebouw. We zijn door het Leeuwarder bos gefietst. Vanaf februari 2012 is begonnen met het tellen van de soorten. Er zijn al meer dan 2600 soorten planten, dieren en paddenstoelen vastgesteld in het Leeuwarder bos.  Mooi, zeker met de mist die er vanmorgen nog was.

Weer lekker genoten van de rust in onze zetels. Heerlijk gegeten had al vroeg de aardappelsalade klaar gemaakt. Met lamskoteletjes en salade met een vinigraitte en mango stukjes onder.

Lekkum 07- 05-2022.

Goedemorgen, vandaag nog een klein ritje in de natuur. Dit word wel een hele lange pagina van onze reisje om te lezen.  We zijn later weg het zou regenen na een uur niets gezien, we vertrekken en na 300 meter ja daar is de regen, maar géén zon! Snel de regenkledij aan. En heerlijk verder op de vélo. De Schotse Hooglanders hebben hier een heel groot gebied om te grazen.

Er staat een Nederlands koppel iets verder op, die dezelfde fietsen als ons had en nu heeft omgezet voor anderen, ja, mijn vriendin is ook al 7 jaar. Sta er nog niet op te kijken om ze in te wisselen.

Lekkum 08- 05-2022.

Goedemorgen allemaal, de vogeltjes die fluiten hier naar hartelust, al van in de vroege morgen, zo mooi. Vandaag weeral onze laatste dag hier bij Daan op zijn hele mooie camperplaats. Waar alles zeer netjes onderhouden word. Geen zoektocht naar een bakker ook hier is alles gesloten tot 12.00 uur. Rare manier. Buiten gezeten, maar de wind was frisjes. Een lekker tussendoortje gemaakt, Griekse yoghurt met rabarbercompte en een vleugje honing onder elkaar, smaakte goed. Dan avondeten voorbereid.

Lekkum 09- 05-2022.

Vandaag gaan we weer een stukje rijden, eerst gas gaan bijtanken en ja natuurlijk ook zorgen voor onze inwendige mens. We rijden naar:  Blesdijke-  Landgoed Lindehof. Waar Donny en Daniëlle de zaken regelen, gelegen midden in de bossen van de Blesdijkerheide. De Blesdijkerheide is een pareltje, dat ligt op de grens van Overijssel en Friesland.

Op een mooi uur toegekomen, een mooie oprijlaan toch? We mogen op onze plaats gaan staan, hier zijn verschillenden camperplaats velden, alsook, glampingtenten met ieder hun eigen sanitair die je huren kan, B&B met een hottub, wandelbos, en naast ons een kabouterbos met een leuk prieel en een goed uitzicht. Alsook een weide met hangmatten.

Blesdijke 10-05-2022.

Goedemorgen, hier een hele stille en donkere nacht beleefd. We gaan de fiets op voor het warm word buiten. We fietsen door Woldberg een prachtig bos. De Woldberg is met zijn 26 meter een opvallende heuvel in het vlakke Steenwijkerland even ten noorden van Steenwijk. De heuvel is grotendeels bebost. Het bosgebied De Woldberg maakt samen met De Eese deel uit van de beheerseenheid Steenwijkerwold van Staatsbosbeheer.

We kwamen door een ligplaats van de wilde koeien lagen bijna op het fietspad, we durfden niet stoppen om foto's te maken ze hadden de jongen nog bij hun liggen.

Het is vies weer, zo benauwd géén zon, maar zeer veel wind. even de kippen gaan voeren met de afval van onze broodjes en eierschalen. En nadien niks meer gedaan.

Blesdijke 11-05-2022.

Vandaag zijn we gaan fietsen naar Wolvega is niet ver van hier. Daar waar onze vrienden een flat hebben gekocht. We hebben de aanvang ervan eens gezien, meer dan 2 jaar geleden, en zijn van nieuwsgierigheid terug gefietst om te kijken hoe het er nu uitziet. Mooi nu het klaar is met een mooie waterpartij voor de deur en heel mooi aangelegd. Daarna over de markt gewandeld en daar hadden ze mijn kaas die ik eten mocht om er blokjes van te maken, lekker voor bij de wijn. Verder een paar telefoontjes gedaan in verband mijn pensioen wat nog altijd niet in orde is! De stuipen krijg je ervan.

Blesdijke 12-05-2022.

Goedemorgen, vandaag zijn de weerribben aan de beurt, vannacht een goede bui regen gevallen. Mocht dringend hier nog fatsoenlijke temperaturen.  Gelukkig wij gaan nog niet naar huis, in die hitte daar! Pffffffff. Hier word het vuil met een bootje door 2 mannen opgehaald, ook een heel werk. Leuk hé die boom? Ik was de foto van de boom aan het maken, stopt er een kleine jongen en die vraagt wat staan jullie hier te doen? Ik zei een foto maken, oooo die staat hier al heel lang! En de ene vraag na de andere kwam, waarom een helm, waarom heb jij een andere fiets dan hem?  Wat doen jullie hier enz. Toen zei hij, ik moet gaan ik kom te laat op school en weg was hij.

Zeer mooie zichten, gelukkig fietsen we altijd heel vroeg want op deze paadjes is het erg smal.

Blesdijke 13-05-2022.

Vrijdag de 13 de dat belooft.  Slechte nacht achter de rug. Een pijn opstoot gekregen van de reuma pfffffff. Dus vandaag rustig aan doen, even naar de winkel, we fietsen naar Steenwijk mag je niet fietsen als de winkels open zijn, maar we waren goed op tijd. Kriskras door de leuke straatjes.

En daar zag ik een kappersschool. Die mevrouw stond buiten, nu we al een 3 weken onderweg zijn waren Douglas zijn haren veel te lang. Ik vroeg knippen jullie ook mannen? Ze moest even hard lachen ja, ons taaltje. En ja, hij mocht meteen naar binnen en werd geknipt door de andere docent. Wat een luxe en dat voor een tientje. Nu ziet hij er weer heel netjes uit. Tja géén tondeuse mee ga ik ook niet aan beginnen. Het werd daar druk, de leerlingen kwamen eraan en ook andere klantjes kunnen daar zomaar naar binnen. Dikke merci dames.

Terug naar Uize Maxx was blij hem te zien staan. We hebben iets raars aan de hand met onze Maxxfan. De Maxxfan slaat aan als Douglas of ik onze GSM gebruiken om iemand op te bellen. Heel vervelend ook al iemand ons opbelt en een van ons 2 neemt op slaat hij ook aan. Ben benieuwd wat eraan scheelt?

Blesdijke 14-05-2022.

Vannacht in bed kunnen meedansen, er was een heel stuk van hier een feest amai tot 1.30 uur allemaal van die boem boem muziek! Een beetje op de hand gewassen de temperatuur is hier nog heel goed voor mij.

Een mailtje van onze dealer: Vermoed dan dat het toestel reageert op een frequentie die gekoppeld is aan een GSM. Zal er achter moeten vragen hoe deze kan verzet worden, heb hier direct geen antwoord op, is wel vervelend. Laat je iets weten als ik volgende week antwoord heb van de leverancier. Zal een bepaalde reset zijn vermoed ik. Dus wij wachten af.

Blesdijke 15-05-2022.

Een hele rustige nacht geweest. Gisteren zijn er nog velen hier toegekomen, met de honden nemen ze het niet zo nauw. Lopen los rond wat voor ons niet kan. Is er zelfs een toegekomen 2 personen + 4 honden, maakt een ijzeren hondenren rond zijn gewone camionette ongelooflijk nog nooit gezien. Ieder zijn ding zeker? Onze laatste dag hier. Wij gaan morgen nog een stukje rijden, naar huis waar het zo warm is, is nu géén optie voor ons. Dus opruimdagje en verder rustig aan.

Blesdijke 16-05-2022.

Goedemorgen, alles is gereed om onze rit aan te vangen. Tussenstop de inwendige mens gaan versterken.

We rijden naar Erica camperpark: De Berkenweide. Arina en Kees baten deze plaats uit. Hier zijn we toen hun pas open gingen in 2019 ook geweest. Zeer rustige plaats en voor ons veel schaduw met een prachtig natuurgebied in de buurt. Op tijd op de plek aangekomen, na eerst de boodschappen te hebben gedaan. Kees kwam meteen goedendag zeggen, en wist nog alles van de eerste keer. Het is hier rustig 5 campers op een grote plaats.  Het zou gaan regen en begon te druppen, alles naar binnen gehaald maar niks tot nu toe.

Erica 17-05-2022.

Goedemorgen, hier gisterenavond een hele goede malse bui regen gevallen. We zijn al heel vroeg op de fiets je ziet de dauwdruppeltjes nog op het gras. We fietsen door het Bargerveen, is een natuurgebied van Staatsbosbeheer in de gemeente Emmen, provincie Drenthe. Het is 2.100 hectare groot en bestaat grotendeels uit hoogveen. Ze hebben er prachtige nieuwe fietspaden gelegd alsook grotere stukken beton voor de helikopters, en je balanceert met de Duitse grens. Een hele mooie natuur, met prachtige uitkijkpunten. Ook stukken met zo lijken het van ver sneeuwklokjes, maar als je dichterbij komt is het Veenpluis.

Dit zijn de knooppunten vanaf de camperplaats voor deze mooie tocht: R-L-57- 58- 59- 32- 62- 61- 98- 63- 85- 67- 64- 94- 93- 92- 99- 60- 97- 57- terug naar huis.

Weer veilig terug aan Uize Maxx, de weergoden zijn me goed gezind, een fris windje, Laura verdween achter de wolken. En lekker buiten kunnen eten. Een heel plezierige babbel gehad met een koppel dat vandaag 43 jaar getrouwd is. En die Douglas zagen lopen met een emmertje heet water en de fietsen, ze noemen het nu een stoomfiets echt grappig gevonden.

Erica 18-05-2022.

Al heel vroeg fietsen we door de grote en kleine rietplassen. Bij de Kleine Rietplas is een strand, een café met restaurant en kano-verhuur. En snel terug want het word hier ook warmer vandaag.  Wel eerst de broodjes gaan ophalen.

Heb gisterenavond een bloemetje gekregen van Douglas.

En vanmorgen ook al bezoek gekregen van een libelle.

Erica 19-05-2022.

Gisteren niets meer gedaan dan voor het eten gezorgd en een paar telefoontjes, en vandaag verder een rustdag, zodat de warmte me niet onder krijgt. Hier is het een komen en gaan, het jubileum paar is ook vertrokken zijn even komen goedendag zeggen en een verdere prettige reis wensen. Maar komen weer nieuwe aangereden. Namiddag hier zwaar onweder geweest. Brrrrrrrrrrrr om schrik van te krijgen. We hebben zelfs de stroom uitgetrokken van de paal, is het beter tja we weten het niet!

Erica 20-05-2022.

Een kleine fijne fietstocht gedaan goed vroeg weggereden, onze ronde gedaan en intussen waren de winkels open. We kwamen een mooie giraffe tegen helemaal in het hout gemaakt. De IJstijd rustplaatsen met grote stenen op zeer rustige plaatsen, je kan er ook met een bootje de Veenvaart route gaan maken. We waren 22 meter boven de zeespiegel op een gegeven moment, zonder dat we bergbeklimmingen hebben moeten doen. En dan moet je plots dit brugje over, daar moet je een sterke vent voor mee hebben. Ook veel margrieten die overal in het wild staan.

Ojeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, wat een malse regen viel eruit. Hebben wij geluk dat we in de vroege morgen zijn gaan fietsen. We zagen er zeiknat terug komen, daar is ook géén plezier aan. Wel goed voor de plantjes, het gras en de stof. Het heeft een lange tijd geregend.

Erica 21-05-2022.

De laatste dag hier, we hebben ons bedacht en vertrekken een dagje vroeger hier, dus morgen. Vandaag nog even naar Emmen geweest een leuk winkelcentrum. Hier in de buurt staan er honderden meters Taxus baccata. Elke kubieke meter aan jonge twijgjes is goed voor 1 sessie chemotherapie. De wekelijkse opruim van Uize Maxx en verder niets meer doen. John even opgebeld en was oké dat we kwamen.

Erica 22-05-2022.

We gaan eraan beginnen. En de neus naar Bentelo zetten van Uize Maxx. We gaan naar de Bentelose Esch. Maar natuurlijk eerst de koelkast onderweg gaan vullen. We kwamen eraan en mijn schaduwplekje was nog vrij, heerlijk! Er waren 2 meiden die pas voor het eerst op weg waren en durfden vragen stellen.

Ik heb hier voor de eerste keer van de wasmachine gebruik gemaakt en de lakens gedaan. Wat is deze blij.  Een stel in de droogkast en de andere buiten, die waren sneller droog. Moeten die er bij thuiskomst niet meer uit! John kwam onmiddellijk ons groeten, wat we wel fijn vinden na zoveel jaren ons nog kennen.  Verder luieren.

Bentelo 23-05-2022.

Goedemorgen, hier kwetteren de vogels nog harder dan op onze vorige plek. Mooie lijsters gezien. Zijn Engelsen toegekomen, met een hoop herrie zal zo hopelijk niet blijven duren, wat die allemaal bij hebben ongelooflijk nooit gezien.  Vandaag fietsen we naar Haaksbergen. De muggen zijn op jacht ja, naar Douglas .. ocharmen.  Een apparaatje gekocht wat de vliegen verjaagt en een kleine ventilator die de muggen buiten wegjagen. En ja, het helpt heel goed, fijn buiten kunnen eten.

Het kruispunt van Brammelo onderweg naar Haaksbergen. Het is een raar weertje, zou regenen géén regen, volle zon. Dan heel veel wind dus toch maar alles binnen gezet voor alle zekerheid. Nog eten gemaakt de pyjama aan en de zetel op.

Bentelo 24-05-2022.

Goedemorgen, amai vannacht is er veel malse regen uitgevallen, heerlijk. De lucht is nu heerlijk fris en een jasje frisser. We fietsen hier in de buurt rond en dan naar Hengevelde naar de Coop. De koe keek en zag dat  het goed was eveneens de geiten. We hebben het mooiste fietspad van Nederland ontdekt. Gelukkig géén kilometers lang.

De Engelsen zijn moeten vertrekken, ze hebben dat gelukkig ook gedaan voor alle mede camperaars een goede zaak. Ook voor John zelf een opluchting. Zijn er al velen toegekomen, gaat druk worden met de feestdag van Hemelvaart. We hebben een rustig en koel hoekje zalig om te staan.

Bentelo 25-05-2022.

Het belooft redelijk weer te worden. Wij gaan nog de vélo op richting Goor. Goor is een stad in de Overijsselse gemeente Hof van Twente. Benieuwd of we mooie natuur te zien krijgen. Zeer vele grote akkers zover je kijken kan, ook langs het kanaal mooie klaprozen. Ook een mooie Maria "Moeder voor ons allen" kapel in  Delden, dat onderhouden word door vrijwilligers. Waar we 2 kaarsjes hebben laten branden voor allen die dat gebruiken kunnen. De Braakmolen is een korenmolen in het stadje Goor en ook deze wordt door vrijwillige molenaars open gehouden. Goor zelf stelt niet zoveel voor.

Het wordt drukker en drukker hier straks staat het vol. Ik heb nog een was gedaan, dat moet ik dat thuis niet meer doen. Afspraak bij de kapper gemaakt tegen dat we terug thuis zijn.  Ooooo hier is bijna géén kalfsvlees of lamsvlees te koop ook niet bij de ambachtelijke slager. Maar vandaag heb ik een slager gevonden waar ze het kalfsvlees wel hadden. Toen ik buiten kwam zei ik tegen Douglas, we moeten een gouden bestek gaan kopen!

Wat krijgen we nu zei die?

Ja, 2 biefstukjes en 2 kalfsentrecote voor de prijs van 43.80 €  dat moet met een gouden mes en vork worden gegeten. Niet normaal meer de prijzen. Maar het was wel heel lekker!

Bentelo 26-05-2022.

Goedemorgen, vandaag Hemelvaartsdag. De rust is gedaan, we hebben buren die nogal luidruchtig zijn met hun deur. Gelukkig zijn we vroeg mensen en waren we al op. Wij hebben rustdag vandaag, de benen kunnen niet altijd gespannen staan! We zien wel wat de dag brengt. Een impressie van deze morgen.

Bentelo 27-05-2022.

Goedemorgen, het viel er met bakken uit vannacht kort maar krachtig. Alle lege plekjes zijn nu ook bezet. Maar de muggen hebben hier een mooi leven. Ze hebben me goed beet gehad gisteren buiten . Ze steken door de kledij heen. We gaan naar Delden vandaag.

Delden is een kleine stad in de Nederlandse provincie Overijssel. Net buiten het centrum van Delden ligt landgoed Twickel: een particulier beheerd domein van 4.400 hectare groot, inclusief 150 boerderijen met traditionele erven. Je herkent ze aan de zwart-witte luiken. Ook de De Oude Blasiuskerk van 1118.

We fietsen door het domein van Twickel. Prachtige bossen en natuur. Delden heeft een heel mooi centrum met leuke huisjes en vele winkeltjes.

Nadien fietsen we richting Uize Maxx, maar via Hagmolenbeek is een beek in de omgeving van Haaksbergen, Beckum en Bentelo. De beek ontspringt ten westen van Ahaus in Duitsland op een hoogte van ongeveer vijftig meter boven zeeniveau. Waar we scholen dikkopjes hebben gezien. Als die allemaal kikkers worden, ojeee een serenada van geluiden gaat dat worden. We moeten dus terugkomen hier langs het water.

Terug aan Uize Maxx, er is veel wind niets om buiten te gaan zitten. Awel de steak had géén mes nodig over heerlijk was hij.

Bentelo 27-05-2022.

Een goedemorgen allemaal. Ook vannacht is er een bui gevallen, zo blijven de stoffige fietspaden iets beter berijdbaar. Wij gaan niet fietsen, onze vriendinnen staan al mooi gepoetst in de garage. We hebben hier fijn kunnen fietsen. En de deze is al een wasje aan het draaien. Dan is die straks droog en kan hier de kast in voor onze volgende trip.

Ja, helaas komt aan alle fijne dingen een einde. Dus ons ritueel de laatste dag gaat van start. Opruimen, poetsen, en luieren voor de terugrit van morgen. Maar we zijn wel al aan het kijken waarheen voor onze volgende uitstap. Deze reis was de langste van die we ooit gedaan hebben, maar we hebben ook heel veel gezien en dat neemt niemand ons af.

Namiddag nog met Janny en Willy een leuke babbel gehad in de kantine. Daarna eten en de pyjama aan. Fijne avond nog verder.

Bentelo 28-05-2022.

Goedemorgen, we gaan ons klaarmaken voor de rit van de dag. En zijn na alles bijgetankt te hebben goed thuis gekomen. Nu nog de was die overblijft en de rest opruimen. Op naar de volgende trip.