Goedendag, aan allen die onze verslagen lezen of volgen over de reisjes met Uize Maxx. We hebben de weersomstandigheden goed bekeken, het mag koud zijn maar echt hard vriezen neen, dat hoeft ook niet, moet nog plezant blijven op de vélo hé. We rijden terug omhoog naar Friesland, daar waar ik persoonlijk heel graag verblijf. En wel naar: Camperpark Kuikhorne waar Hans & Jittie Mozes de zaken beredderen.

Camperpark Kuikhorne is gelegen op het terrein van jachthaven 't Eibertsnest de Westereen in NO Friesland is prachtig gesitueerd tussen Dokkum, Leeuwarden en Eernewoude en direct bij de dorpen De Westereen en Feanwâlden. Dus heel veel om te gaan bekijken.

07-02-2019 Bree.

Vertrokken om 8.00 uur in de morgen, zonder hindernissen, Douglas had alles mee van de eerste keer. We hebben wel veel file gehad vandaag rond Eindhoven, waar we anders nooit last van hebben. Dus zijn we onderweg gestopt om te eten in Uize Maxx. Is ook eens fijn. Nadien doorgereden naar De Westereen.

Wil je de foto's groter zien, geef dan een klik op de foto's in de galerie.

Jittie heeft ons verwelkomt en alles gewezen. Een kleine wandeling rond het water gedaan en naar binnen. Er is hier veel wind met windstoten tot 90 km per uur. Als we vleugeltjes hadden, hadden we kunnen vliegen. Alles op zijn plaats gezet. En dadelijk lekker avondeten klaarmaken. En luieren.

De Westereen 08-02-2018.

Goedemorgen, zeiden we na een rumoerige nacht. Echt die wind zijn we niet gewoon. Maar ook het voorbij rijdend verkeer is er teveel aan. We zijn naar het kleine centrum gewandeld en zijn aan het nadenken of we er blijven staan. Een klein winkelcentrum maar alles wat je nodig hebt is er. Op zondag is hier alles gesloten . Wel een mooie natuur.

Lotty en Walther wilden ons komen bezoeken. Moeten nog afspreken waar. Terug aan Uize Maxx, gegeten en inderdaad het is teveel lawaai en we gaan inpakken en rijden verder.

Paar plaatsen opgebeld waar het nog open was, is nu niet zo makkelijk in de winter. 2 waren er bezet waren ook wel heel kleine plekjes maar wel mooie. Op naar de, weer zo eentje waarvan we dachten die ligt rustig 3 km door de velden om dan aan de achterkant van een snelweg uit te komen. Die was er helemaal over. Noemde Op 't Einde in Wijnjewoude ja de weg liep dood tegen de snelweg omhoog had zijn naam goed gekozen.

Dan maar op naar Drachten. Drachten is de hoofdplaats van de gemeente Smallingerland in de Nederlandse provincie Friesland. Het ligt ten noordoosten van Heerenveen en ten zuidoosten van Leeuwarden. De vestiging van een fabriek van Philips in 1950 trok veel werkzoekenden naar Drachten. Er zijn ongeveer 45.168 inwoners en daarmee het naar inwoners aantal de tweede plaats in de provincie Friesland.  Naar Jachthaven De Drait.

Daar staan we zalig aan het water en inderdaad alleen de storm en de vogels hoor je hier. De eigenaar, ja wat is de wereld klein die kende onze vriend die 2 jaar geleden is overleden en met zijn boot hier lag. Zij vonden deze wind niet erg hahaha die zijn dat gewoon was 8 beaufort.

Drachten 09-02-2019.

Goedemorgen allemaal, na een winderige nacht. Wel rust.  De eerste foto hier beneden is vanuit Uize Maxx genomen. De fietsen uitgehaald en hier in de buurt eens gaan rondfietsen met een wind van 6 beaufort. Heerlijk. Wel heel mooie omgeving. Centrum stelt zoveel niet  qua gebouwen voor, wel vele winkels voor de liefhebbers.

Drachten 10-02-2019.

Goedemorgen na een goede nachtrust. De felle wind is eindelijk gaan liggen. Zo een lekker ontbijtje achter de kiezen. Het regent, zou voor heel de dag zijn. Maar is geen probleem, namiddag zijn we weg, ja Lotty en Walther komen ons halen. Ben benieuwd. En ja mooi op tijd zijn ze daar aangekomen. We rijden richting centrum en gaan bij Hotel De Valk naar binnen. Eerst aan de koffie, hun met een zo zag het eruit een heerlijk gebakje erbij.

Wat hebben we gebabbeld en gelachen, deed deugd.  Nadien hebben we de kok aan tafel gevraagd i.v.m. mijn allergie. Was géén enkel probleem, echt wat een rekening houden ze daar met een mens. Alles puur natuur met een heerlijk wijntje erbij. Ja, en de avond viel er bijna in. Zo snel vloog de tijd. Veilig en wel terug aan Uize Maxx en na een tijdje ook bericht dat Lotty en Walther ook veilig thuis waren aangekomen. Moe en verzadigd zijn we naar bed gegaan.

Drachten 11-02-2019.

Goedemorgen, amai een slag vannacht van een deur terwijl er niemand in de buurt was. Ik roepen dacht Douglas is naar buiten maar neen, en nergens iets te zien, tot vanmorgen. In het kleine huisje is er een persoon vannacht aangekomen, die zal er wonen om door de week in de haven te komen werken. Zo zie je maar telkens een verrassing van een ander kaliber. Vandaag gaan we onze vriendinnen uithalen. Een hele fijne rit is het geweest. Wat een mooie natuur.

De fietspaden lopen hier door de pure natuur wel schelpenpaden maar ook asfalt.  Gefietst door het natuurgebied de Veenhoop. Zeker de moeite waard. Na het eten een kleine wandeling naar de waterwinkel, om te gaan afrekenen, nog vele uitleg over het watergebeuren in Nederland gekregen.

Drachten 12-02-2019.

Goedemorgen, de koffie is klaar. Vandaag gaan we naar de de Slinger in Drachten. De Slinger is met 240 meter de langste fietsbrug van Noord-Nederland. Het hoogste punt van het fietspad bedraagt vijf meter. De brug is ontworpen door architect Rein Hofstra.  Deze bijzondere fietsbrug wordt veel gebruikt door fietsers en voetgangers. Het verbind oost en west Drachten met elkaar. Zodat de inwoners zonder problemen de drukke weg over kunnen steken en o.a. makkelijk bij het sportpark van Drachten kunnen komen.

Hier in de buurt wonen de mensen ook prachtig. En beelden op wat wij uitkijken als we naar buiten gluren, hahahaha.

Drachten 13-02-2019.

We zijn startklaar, we rijden van Friesland naar Noord- Holland. Naar Weesp, is een stad in de Nederlandse provincie Noord-Holland.  Weesp verkreeg in 1355 stadsrechten en groeide in de daaropvolgende eeuwen uit tot een vestingstad in de Oude en Nieuwe Hollandse Waterlinie.

Camperplaats van Vecht & Weide,  ligt aan de rivier de Vecht en de landelijke en nabijheid van Spiegelplas, Ankeveense plassen en het Naardermeer. Op een mooie tijd aangekomen ook de boodschappen gedaan.

De fietsen uitgehaald hier is er een fietsenstalling wat wij weer fijn vinden. Dadelijk een verkenningstochtje doen. Rondje naar Weesp. Maar eerst naar Kasteel Nederhorst. Is gesloten en staat te huur. Konden er niet rond fietsen.

Dan verder naar Weesp. Mooie fietspaden, wel langs een drukke weg gelegen maar gescheiden. De gouden duiven zijn in 2006 neergestreken om de mooie binnenstad nooit meer te verlaten. En zelfs op een een bewolkte dag zorgt het bladgoud nog voor een 'zonnetje' aan Smal Weesp.

Vesting in Weesp, Fort aan de Ossenmarkt. Het is een van de laatste torenforten waarmee de waterlinie werd versterkt. Fort aan de Ossenmarkt werd gebouwd als verdediging van de beide Vechtoevers, de sluizen en de spoorweg Amsterdam-Hilversum met de brug over de Vecht.

Leuk en klein stadje. Met mooie oude gebouwen. Je mag er in de binnenstad niet fietsen wel wandelen met je fiets aan de hand. Tijd voor avondeten en rust.

Weesp 13-02-2019.

Goedemorgen, neen niet echt.  De hemel kleurt wel heel mooi. De N236 loopt hier naast de camperplaats door, die hoor je tot binnen in de camper en heel de nacht door de wifi was ook niet echt geweldig, dan heb je 4 huurhuisjes er tegenover liggen die op en af rijden. We zijn wel nog gaan fietsen de natuur is hier prachtig,  ik wilde nog een nacht proberen maar toen we terugkwamen zei Douglas zelf neen, hier blijven we niet staan.

We hebben kriskras door de natuur gefietst. Hier en daar foto's ervan gemaakt. Je ziet er verschillende burchten zoals de lange Vechtburcht en het Muiderslot fietsen we verder langs het Ijmeer. Het was heerlijk buiten op de fiets niet normaal zo een weertje en dat in februari.

Na het terugkomen, alles ingeladen zodat we voor 12.00 uur wegrijden konden, moesten we géén extra € -tjes bijbetalen. Even opgebeld naar een andere plaats of er plek was. En ja hoor. Onderweg hebben we gegeten in Uize Maxx.

We rijden naar: de camperplaats De Willige Waard in Lopik, provincie Utrecht. De gemeente telt 14.407 inwoners en heeft een oppervlakte van 79,40 km². Amai zeg wat een rit we moesten over de dijk naast de Lek zo een 4 km naar daar, zijn wel een paar uitwijkstroken. Hij heeft zijn naam goed gekozen Lekdijk West. Welkom geheten door Gerrit een hele afrit amai goed dat het niet gesneeuwd heeft zo diep hebben we ook nog nooit gehad maar is goed gelukt. Veel hebben we niet meer gedaan. Maar wel de rust die ze beloven.  Ook hier kunnen onze vriendinnen binnen staan dat vinden wij dan luxe, Anneke is ons ook nog komen groeten, een leuke babbel gedaan. Pasta gemaakt vandaag. Het was lekker.

Lopik 15-02-2019.

Goedemorgen, hier al een stuk beter geslapen. Is wel veel vaarverkeer op de lek. Vandaag gaan we fietsen naar Schoonhoven en dat ligt in Zuid- Holland. We flirten dus met de grensstreken van de Provincies. Omdat er vele goud- zilversmeden zijn in deze stad word ze ook wel de Zilverstad genoemd. In december worden er speciale wandelingen gedaan. Verder is er alles te krijgen wat een mens nodig heeft. Zelfs de kroos op het water dat rood kleurt teken van gezonde rivieren, maar Lennert meende te weten dat het rode blaadjes waren om Valentijn te vieren. Niet dus hé?

Ik val in herhaling maar wat een natuur, de schapen liggen al buiten met jonge lammeren,  terwijl de vaart nog bevroren is, zelfs de toeristen stoppen ervoor om naar het bevroren ijs te kijken. 2 de foto hier op de dijk getrokken bij valavond. De 3 de foto uitzicht vanuit Uize Maxx. De laatste is de zilversmid van Schoonhoven.

Namiddag terug naar Schoonhoven gefietst een computermuis kopen de mijne is kapot gegaan gelukkig had ik een reservemuisje bij maar een heel kleintje niet fijn om mee te werken. Een terras gepikt amai wat is de zon al warm dus de schaduw al moeten gaan opzoeken. Aan de overzet was een heel op en af gerij van fietsen auto's zelfs vrachtwagens gaan erover.

Terug aan Uize Maxx mijn kleren uit en afkoelen jeetje mina het is nog maar februari! Grrrrrrrrrrrr. De andere buren liggen al in de volle zon. Voor het avondeten gezorgd, afwas gedaan en de pyjama aan, fijne avond.

Lopik 16-02-2019.

Zo we zijn weer fris en monter ontbijt zit er ook al in. De andere camperaars slapen nog allemaal. Wij zullen het nooit leren " slapen ". Ja, de vélo op voormiddag. Een rondje Schoonhoven en daarna weer over de dijk naast de Lek. Ook stoppen om de koelkast bij te vullen anders komen we het weekend niet door hé. Toffe maar pittige rit is het geweest. Lekdijk West, op een hoge dijk de mensen die daar wonen, en hun post moeten ophalen maken iedere dag denk wel ongeveer 50 traptreden. Zo diep liggen die beneden de dijk. Ook met de fiets iedere dag zo een berg omhoog.

Zeg nu zelf dit is toch pure natuur?  Zelfs nog een gebouw van 1882 weliswaar gerenoveerd was een openbare school.

Zo heerlijk gegeten, afwas en nu platte rust. Er ligt er hier een te ronken, die hoort zelfs niet dat onze buren vertrekken. We staan aan onze kant helemaal alleen, je kan hier kiezen welke zijde je staan wil. Ja wij kozen natuurlijk voor minder zon op ons dak hahahaha. Nadien nog even buiten gaan zitten aan het tuinhuisje onder het afdak in de schaduw heerlijk. En mijnheer de uil hield een oogje in het zeil. Moe maar voldaan op tijd naar bed. Doodmoe van de frisse buitenlucht.

Lopik 17-02-2019.

Goedemorgen,  vandaag onze laatste dag hier om nog eens van de natuur te gaan genieten. Het gaat weer een mooi dagje worden. We rijden weg via de Tiendweg dan komen we aan de achterzijde van de camperplaats voorbij.

Verder door het veld naar Lopik en komen terug via de dijk. Echt rustig hier we komen veel wielrenners tegen. Die hebben hier een mooie streek om te fietsen.

Verder vandaag niet veel meer want de deze haar lampje is uit. We zijn hier gaan douchen de moeite, er zijn zelfs gastendoekjes als je naar het toilet geweest bent maar dat gebruik ik niet heb mijn eigen potje, ik hoop dat de gasten het ook zo waarderen wat deze mensen hebben verwezenlijkt en netjes houden! Nog een leuke babbel gehad met Anneke en haar ventje. Ze worden bomma en bompa voor de eerste keer. Beetje poetsen tegen morgenvroeg en opruimen.

Lopik 18-02-2019.

We rijden verder naar de provincie Gelderland.  Naar de camperplaats: het Crumpse hoekje in Millingen aan de Rijn. We zijn er ooit geweest in het begin van onze reisjes. En willen er nog eens gaan ervaren hoe het er nu aan toegaat.  De rit ernaar toe verliep vlekkeloos. Gas en diesel gaan tanken, en ja de koelkast stond ook te roepen. Aangekomen bij Jacqueline en ja daar was ze, ze was blij en herkende ons nog na al die tijd. Mooi is dat. Ze heeft een mooie douche en wc bijgezet heel mooi verzorgd. Staat nog een Belg en 2 Nederlandse campers en een Duitser.

Eten op de tafel gezet gegeten en Douglas is nu zijn napje aan het doen. We gaan dadelijk wel nog even naar het centrum met onze vriendinnen.  Ook daar hebben ze hier een mooi huisje ervoor en het paard houd een oogje in het zeil.

Zo een hele tijd buiten gezeten, echt niet normaal, een babbel met een Duits koppel gedaan. Die gaven ons tipjes tja nu zijn we aan het denken zouden we de andere kant van de streep ook eens gaan bekijken nu is het weer goed. En niet zover van hier. Nu kan je nog zonder winterbanden naar daar rijden.

Millingen aan de Rijn 19-02-2019.

Zozo, we hebben ons beiden verslapen, werden pas om 7.15 uur wakker, nog nooit in ons hele leven gebeurd niet dat dit erg is, maar alles gaat nu later zijn hé. We gaan dadelijk Mit dem Fahrrad nach Kleve. We fietsen binnendoor erheen en over de dijk terug.

In Kleve aangekomen, zeer mooie stad, zeker voor de wandel en winkelaars onder ons. We komen op de Fischmarkt Elsa-Brunnen mooie beelden in het brons gemaakt in de zomer draaien ook de fonteinen nu staat alles droog, alsook de platte grond van Kleve in brons, maar met het blote oog mooier dan op de foto.

Bij gelegenheid komen we aan deze kant van de grens de omgeving verkennen. We rijden weer stilaan terug naar Uize Maxx.

Millingen aan de Rijn 20-02-2019.

Goedemorgen, gisterenavond de super sneeuwmaan gezien? Wij wel en we kregen een foto vanuit Egypte toegestuurd, prachtig met die schittering op het water, dank je wel Lotty.

Vandaag onze laatste fietstocht hier in de buurt. Want ja, morgen gaan we weer een stukje verder naar ons landje. Moet ook af en toe gebeuren hé. We fietsen door landbouwgebieden en akkers. We hebben ook een nest ooievaars ontmoet. Die druk bezig waren zo mooi. Nooit van zo dichtbij gezien. Nog een babbel met Jacqueline en betaald.

Goedemorgen allemaal, we zijn startklaar.  We rijden vandaag naar: Camperplaats: Landschapscamping Wetland is gelegen tussen Eindhoven en Venlo. Op een afstand van 750 meter bevindt zich het Nationaal Park `De Groote Peel'. De naam `Wetland' betekent `Drasland' en verwijst naar De Groote Peel.

Aangekomen en een rondleiding gekregen, hij was volop aan het werk alles aan het klaarmaken na de winterstop. een grote vijver ook veel natuur rondom. De wereld is heel klein, staan hier mensen uit Bree met de caravan.

Asten 22-02-2019.

Goedemorgen allemaal, hier is het de rust die je krijgt in de nacht, niets hoor je hier. Zijn nog 2 camperaars bijgekomen. We fietsen rondje Asten, veel om foto's te maken is er niet, wel mooie fietspaden maar naast een drukke baan gelegen wel gescheiden. Op de terugweg hebben wel een stukje door de natuur gefietst dat is meer onze meug. Nog een paar foto's van de camperplaats zelf.

Zo gisterenavond was de ondergaande zon ook nog mooi.

Asten 23-02-2019.

Vandaag fietsen we naar Neerkant en omgeving een stukje Helenaveen. Mooie natuur is er weer te zien. Ons fietsritje van vandaag wil ik meegeven, echt mooi om te doen. Vanaf de camperplaats richting de weg daar gaan we linksaf- en volgen nr 20 - 96 - 15 - 27 - 57 - 26 - 6- 32 -71- 30 - 89 - 45 - 20 en terug thuis. Nog een hond die zijn wekelijks wasje aan het doen was.

Bij het terugkomen zijn er nog campers bijgekomen, wordt druk hier op het rustige plekje.

Asten 24-02-2019.

Goedemorgen, hier heeft het ietsje gevroren. Maar dat houd ons niet tegen om een ritje te gaan doen. Want het einde nadert van onze uitstap. De zon staat er ook al.

Kriskras door de bossen, richting Heusden maar dan in Noord Brabant hé. Onderweg een mooie winkel tegen gekomen, yes verse broodjes op zondag is hier een hele belevenis. Want normaal is hier overal alles gesloten. Bij het terugkomen, zaten de andere camperaars buiten op het terras aan de koffie en cake waarvan Douglas ook een stukje kreeg.

Asten 25-02-2019.

Goedemorgen, wij gaan nog even de vélo op voor de felle zon eruit komt. Wie had dat gedacht vandaag de warmste dag ooit waar gaat dat toch naartoe met ons weer? Ik hoop niet van in stijgende lijn! Want dan zijn mijn uitstapjes zo voorbij. Bij het terugkomen de dekens naar buiten even goed opschudden en luchten daar is het weer ideaal voor. Zorgen voor eten op de tafel en dan ja even platte rust. Uize Maxx een goede beurt gegeven binnen. Niet veel meer gedaan dan in de schaduw buiten gezeten.

Asten 26-02-2019.

Goedemorgen rustig dat het hier is echt. Op tijd op en gegeten, de rest wat nog moest gedaan worden onder handen genomen. En weg zijn we. Lang moeten we niet rijden. Bij Lingen in Nederland nog getankt en de gas bijgevuld. En netjes op tijd thuis. Weer zo een dag dat de temperatuur de hoogte inschiet en dat in februari. Alles uitgeladen en de wasmachine draait al. En ja nadenken wat word de volgende trip?